Meldingerne oven på SPOT Festival tikker stadig ind – langt hovedparten særdeles positive. Det gælder i høj grad også festivalens nye tiltag SPOT+, hvor de mange citater nederst i artiklen fra både danske og udenlandske delegerede fortæller om positiv modtagelse af såvel den nye møderamme på SAS Hotel Radisson Blu, de mange internationale netværksarrangementer, samt det store konference-program.

En af de positive stemmer fra de over 1500 SPOT+ akkrediterede – af dem ca. 300 internationale – tilhører Jakob Sørensen fra management/publishing-firmaet The Bank. Via sin fortid hos bl.a. EMI og Copenhagen Records har Jakob Sørensen (billedet) været til adskillige SPOT Festivaler, og han er ikke i tvivl om, at den seneste udgave med det særskilte SPOT+ område er et stort branchemæssigt fremskridt.

– SPOT+ har været savnet. Tidligere har SPOTs netværks- og seminar-program været mere tilfældigt og spredt. Men her lå SPOT+ i centrum af festivalen og var ikke skubbet ud i et hjørne. Og den fornemmelse fik man fra start: Ved check-in-skranken i SPOT+ området følte man sig inviteret indenfor – og allerede hér blev jeg kastet lige ud i networking-arbejdet, fordi jeg straks mødte tre-fire personer med relevans for mig og mit arbejde. Det er den slags, der giver delegerede indtryk af værdifulde samarbejdsmuligheder.

– Jeg er ikke den eneste med den mening, fortætter Jakob Sørensen – jeg talte også med flere udenlandske branchefolk, som bemærkede forandringen. Det giver en følelse af, at SPOT vægter ens deltagelse.

Ifølge Jakob Sørensen var de mange netværks-arrangementer med til at underbygge stemningen, og han roser også det udvidede seminar-program: – Jeg nåede ikke til film og mode-seminarerne, men dem jeg fulgte inden for musikken fungerede rigtigt godt og med væsentligt indhold: Det gælder Streaming-seminaret med et sammenhængende forløb om et meget aktuelt emne. Og vores publisher Laurits Bejder Klausen medvirkede i Meet The Supervisors (i billedet Henning Dietz, Neu Management) og det fungerede utroligt godt. Relevante folk og professionelt afviklet.

– Når du samler branchefolkene på denne måde og med det indhold, får du også skabt en fornemmelse af, at det er vigtigt at møde op – at ”man ikke må gå glip af noget”.

Jakob Sørensens eneste væsentlige anke i forbindelse med arbejdet for de SPOT+ delegerede er problemet med at nå frem til enkelte koncerter på grund af fyldte sale: – Det er en gammel problematik, men det ér svært for tilrejsende langvejs fra – som jo er på arbejde – at leve med, at man ikke når ind til de bands, man har planlagt og måske håber på at kunne samarbejde med. Måske kunne en løsning være special-arrangementer under festivalen med en udvalgt gruppe af bands – som hver giver tre numre – så de udenlandske gæster får en ekstra mulighed for at opleve dem?

Et godt fundament at bygge videre på
I baggrundsgruppen for SPOT+ ser man med tilfredshed på modtagelsen af det nye dedikerede netværks- og brancheområde.

– Vi er ret tilfredse med lanceringen af SPOT+ området. Og det var tydeligt, at tiltaget ramte et stort behov hos branchen. Vi har fået masser af positiv feedback fra både de danske og udenlandske branchefolk. Et dedikeret område til networking gør det ganske enkelt lettere at møde alle dem, man som musikeksportør bør møde under festivalen. Men der er naturligvis altid ting, der kan forbedres. Og MXD ser frem til at videreudvikle rammerne sammen med de øvrige SPOT-partnere, siger Thomas Rohde fra MXD, som i samarbejde med SPOT stod for det store netværks-arrangement lørdag under festivalen – ud over det internationale managerforum IMMF, distributøren Believe Digital, samt (showcase-)festivalerne Glimps (BE), Sonic Visions (LU) og MaMA (FR), som alle havde valgt det nye område til at holde receptioner i.

Når det gælder SPOT+ konferencedelen med programflader indenfor musik- såvel som film- og modeverdenen (billedet), siger tovholder Jesper Mardahl, Promus:

– Med den respons vi har fået omkring både det faglige indhold og de fysiske rammer på SPOT+ fra både vores internationale- og danske branchegæster, har vi tydeligvis fået fat i den lange ende. Dermed har vi et fantastisk udgangspunkt for at udvikle på SPOT+, så vi udbygger SPOTs positionen som den vigtigste branchebegivenhed herhjemme på musikkens område med målsætningen om med tiden at opbygge samme position for film, mode, medier og interactive. Og jeg bliver nødt til at tilføje, at vores internationale speed meetings allerede hár fået en meget stor betydning den danske branche, da den rent faktisk giver konkrete resultater samt en et styrket internationalt netværk

Danske og internationale citater om SPOT+ området og programmet:

Ingrid Huhn, City Slang, Tyskland
– SPOT Festival er et glimrende sted til networking. Jeg fik muligheden for at møde rigtig mange internationale branchefolk. Jeg mødte de internationale partnere, jeg i forvejen samarbejder med såvel som en masse nye kontakter. Tak SPOT.

Mareike Hettler / Grönland Records, Tyskland
– Tak SPOT for tre glimrende festivaldage. Fantastiske bands, perfekt organisation – jeg mødte så mange nye og dejlige mennesker. Tak. Det bliver ikke min sidste SPOT.

Mads Mikkelsen, Head of Communication & Marketing, Roskilde Festival
– SPOT+ fungerer godt fordi det dedikerede område til seminarer og networking gør det lettere som deltager, at få forløst hele SPOTs potentiale. Man har altid kunnet sætte møder op, men det dedikerede område gør, at de tilfældige introduktioner og møder sker oftere. Det er et stort plus. Der var også mange internationale branchefolk vi mødtes med, der syntes det var rart med at fast mødested, fordi de er mindre stedkendte.

Henning Dietz, Neu Management, (bl.a. for The Asteroids Galaxy Tour), Tyskland
– Jeg tager til ret mange musikkonferencer som Eurosonic, Reeperbahn og The Great Escape. Indtil videre er SPOT Festival min favorit, fordi den er lille nok til, at man kan tale ordentligt med folk. De delegerede er mere tilbagelænede, tilnærmelige og nemme at snakke med, og de møder, jeg har haft, har været meget konstruktive. Så fra et forretningssynspunkt er det en god måde at møde folk på.

Rob Buckley, Pitch & Synch, UK
– Dette var mit første besøg på SPOT, og jeg er nødt til at understrege, at man ikke kan give ros nok til den energi og planlægning, som er blevet brugt på at gøre festivalen så god og givende oplevelse. ‘Meet the Supervisors’-eventet var specielt godt organiseret, tiden rent ud sagt fløj afsted, og al musikken var af meget høj kvalitet. Jeg ser frem til at deltage i gen i fremtiden.

Tom Aldridge, Parlophone Records, UK
– Jeg vil også rose området for de delegerede, det er så nemt at møde nye mennesker. Det er min første gang, og jeg har allerede mødt flere indie-branchefolk og danske branchefolk. Netværksmulighederne er de bedste, jeg har oplevet. Fredag havde jeg fire møder inden for ti meters afstand. I England skal man bruge meget tid på transport frem og tilbage, det er meget mere tilgængeligt på SPOT Festivalen.

Pascal Mayer, NOODLES (Supervision), Paris, Frankrig
– Opdagelse af en masse nye navne, stærk musik, rigtig god og professionel networking – og alt sammen perfekt arrangeret og organiseret i et overskuelig set-up. SPOT er virkelig en glimrende festival.

Mette-Ann Scheplern, filminstruktør/ bestyrelsesmedlem af Danske Filminstruktører
– Stor tak for en rigtig vellykket SPOT Festival med en masse spændende mennesker, der fyldte Scandinavian Centret og gaderne omkring. Jeg havde en positiv oplevelse på SPOT+ området, hvor der var tid og plads til snak og en kop kaffe. Jeg mødte ind til et velorganiseret og velkurareret debatforum, hvor der i fremtiden kan skabes endnu flere sammenhænge mellem musik og film.

Jesper Reginal. Crunchy Frog // Crunchy Tunes // Bobkat Agency
– Speedmeetings med music supervisors er en fantastisk mulighed for den danske branche for at møde nogle af disse helt centrale personer i synch-verdenen. Selvom det kun er 10 minutter, kan det lede til en længerevarende kontakt og på kort eller længere sigt konkrete synkroniseringer. Et personligt møde er mere værd en 123 emails, som vedkommende har nok af, og typisk ikke responderer på med mindre de kender afsenderen eller… tadah: har mødt personen i virkeligheden”

Sidse Gry Jeppesen, Manager/Early Modern Management
– Jeg fik helt konkret placeret Linkoban i filmen ”The Cobbler” med bl.a. Adam Sandler efter det møde jeg havde på ”Meet The Music Supervisors” på sidste års SPOT. Så det har meget stor betydning at få adgang til dette vigtige netværk af music supervisore under SPOT+ fremadrettet.